5 tips til mere ro og overskud i hverdagen

Mange lever desværre i en alt for stresset hverdag, hvor der er ikke er meget tid til afslapning og ro. Det er ærgerligt da hverdagen på den måde ender med at være nogle travle dage, som bare skal overstås. Men der er heldigvis råd for, hvordan du kan få mere overskud i hverdagen. I denne artikel kommer vi med vores 5 bedste tips.

Få overblik over ugen med en ugeplan

Det første råd til at få mere overblik i en travl hverdag, er ved at lave en ugeplan. Det lyder måske meget klassisk og du tænker måske at du allerede har en kalender. Men for at du kan få mere overskud, med en ugeplan, er det vigtigt at du skriver alt ind i ugeplanen.

Du kan med fordel sætte dig ned søndag aften og kigge på den kommende uge. Når du har et overblik over alle aktiviteter i løbet af ugen, bliver det nemmere at overskue, hvornår du har tid til overs.

Du kan med fordel skrive ind i ugeplanen, når du holder fri, og skal have tid til dig selv. For nogle kommer det hele til at handle om arbejde og rengøring, når man er hjemme, og det kan derfor være en fordel, hvis du har skrevet ned, hvornår der skal være tid til afslapning.

 

Få styr på de små hængepartier

Det andet tip handler om at få styr på de små hængepartier. Mange af os oplever, at der kommer mange små hængepartier i løbet af hverdagen, og det kan godt være med til at give en stressende hverdag.

Hvis du har mange små opgaver, som du ofte kommer i tanke om, kan det godt være stressende – det kender de fleste sikkert til. Du kan have mange former for forskellige hængepartier. Det kan være forskellige papirer, der mangler at komme styr på, du mangler at ringe til en ven eller undersøge mulighederne for en lejebolig i Aarhus. Uanset hvilke hængepartier du har, er det en stor fordel at få styr på dem, så du kan få mere ro i din hverdag.

 

Hold mobilfrie tidspunkter

Råd nummer tre, til at en bedre hverdag, er at holde mobilfrie tidspunkter. Rigtig mange danskere er afhængige af deres mobil, og har dem med sig overalt, og er samtidig klar til at kigge på dem hver gang der kommer et lille bip.

Det kan godt være stressende hele tiden at skulle være klar til at skrive beskeder og en måde at få lidt mere ro i hverdagen er derfor ved at holde mobilfrie tidspunkter.

Du kan fx sige at den første time, du er hjemme efter arbejde er uden mobil. På den måde får du en unik mulighed for at slappe af, når du er kommet hjem.

Det kan også være den sidste time inden du går i seng. Det er nemlig ikke godt at kigge på mobil for meget inden du skal i seng, da det kan være med til du har svært ved at falde i søvn.

 

Husk den sunde kost

Vores andensidste råd til en god hverdag, er at huske den sunde kost. For at have et godt energiniveau er det nemlig vigtigt at spise sundt, og få alle de vigtige vitaminer og mineraler.

Hvis du fx ikke får nok D-vitamin i din dagligdag kan det godt påvirke dit energiniveau negativt. Det er også vigtigt at sørge for at få nok omegea-3 fedtsyrer, da det spiller en vigtig rolle for sundheden. Omega-3 fås blandt andet gennem fisk eller kosttilskud som chiafrø.

 

Og motionen

Når du har styr på den sunde kost, er det samtidig også vigtigt at huske motionen. Motion kan nemlig være med til at give dig mere energi i hverdagen, og det er derfor vigtigt at huske.

Det behøver dog ikke at være lange timer i fitnesscenteret. God motion kan også sagtens være en rask gåtur eller en cykeltur rundt i nabolaget. Hvis du godt kan lide de intensive træningstimer er det selvfølgelig også det, som du får det bedst udbytte – specielt hvis du supplere med lidt proteinpulver efter træning.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *