Det ikoniske amerikanske tøjmærke Tommy Hilfiger er en gammel kending i modeverdenen, og er elsket verden over af både mænd og kvinder for deres ærkeamerikanske stil. Hvis du bare en enkelt gang har besøgt et stormagasin, så har du sikkert set det ikoniske rød, hvide og blå Hilfiger logo. Brandet er i dag overalt, og rummer desuden en ret interessant historie.
Historien om Tommy Hilfiger
Tommy Hilfiger er den dag i dag stadig virksomhedens chefdesigner, og viser endnu ingen tegn på at have mistet sin kreative flair. Et af brandets centrale filosofier er, at mode er demokratisk og derfor netop skal være tilgængeligt for alle pengepunge uden at gå på kompromis med kvaliteten. Tommy Hilfiger er overraskende nok selvlært som modeskaber, og en af hans yndlingshistorier er, at hans brand først begyndte at tage form, da han flyttede til Manhattan i hans helt unge dage. Her begyndte han at købe moderigtigt tøj for blot at sælge dem videre til venner og bekendte. Dette resulterede i sidste ende i hans allerførste butik, der dog gik konkurs efter blot seks år på bagen. Hovedårsagen til dette var hans manglende erfaring indenfor forretningsverdenen. Efter at have sundet sig oven på konkursen, begyndte Hilfiger nu at lave sine egne designs, hvilket kulminerede i brandet Tommy Hilfiger i 1979. En kendt reklamechef fik derefter overtalt Hilfiger til at reklamere på et af de kæmpestore reklametavler på Times Square i New York, og resten er gammel historie. Tommy Hilfiger var nu et mainstream fænomen.
Tommy Hilfiger og Hiphop
Hilfiger begyndte i løbet af halvfemserne at alliere sig med flere af kunstnerne fra hiphop- og R&B genrerne, der virkelig havde deres første mainstream gennembrud i denne periode. Dette samarbejde åbnede nu brandet op for et helt nyt publikum og etablerede virkelig Tommy Hilfiger som et streetwear brand i verdensklasse; et stort ryk væk fra de oprindelige designs, der typisk havde et mere studentikost look. Der var nu tale om en blanding af to modsætninger – det urbane og studentikose – og er stadig en vigtig del af brandets identitet den dag i dag.
Hvad er næste skridt for brandet?
I takt med den større bevidsthed omkring miljøet er Tommy Hilfiger igen på forkant af trenden. Dette betyder b.la. at firmaet har valgt at fokusere på bæredygtigt bomuld til deres kollektioner, der produceres i fattige dele af verden. Dette betyder dog ikke, at brandet blot er ude efter den billigst tænkelige bomuld, men snarere at de ønsker at give ordentlig betaling for deres bomuld, og samtidigt hjælpe producenterne med at skabe mere vækst i deres lokalsamfund.
Tommy Hilfiger tøj til børn
Tommy Hilfiger laver foruden deres tøj til mænd og kvinder nu også kollektioner til de mindste. Tommy Hilfiger tøj til børn kan købes på fx smallfashion.dk. Seneste kollektion viser endnu en gang Tommy Hilfiger som et af de virkeligt innovative brands i modeverdenen. 2019 kollektionen til børn er bevidst designet med inklusivitet som rød tråd. Dette kommer til udtryk i visse innovative tiltag i designet, såsom tøj, der er bevidst designet til børn med manglende førlighed (f.eks. magnetlukninger til børn med nedsat førlighed i armene). Stilen er klassisk Hilfiger med casual silhuetter og stærke farver i de mange T-shirts, kjoler, bukser eller shorts. Alt sammen lavet med bæredygtigt bomuld. Også til børn kombineres det nostalgiske med den mest innovative mode på en måde, som man kun finder hos Tommy Hilfiger.