Sådan får du og familien en bedre nattesøvn

God søvn er supervigtigt for både børn og voksne. Men hvordan sikrer du, at du selv sover godt hver nat? Og hvad med dine børn?
Her kan du få nogle gode råd til, hvordan hele familien kan sove godt om natten, og det er faktisk ret simpelt. Hvis du følger de fem gode råd, som følger herunder, så vil du allerede mærke en stor effekt.

Rutine er vigtigt for både børn og voksne

Det første råd lyder på, at du bør have nogle faste rutiner. Selvom faste sengetider måske ikke rimer med voksenlivet, så er det stadig en meget god ide. Så hvis du har små børn, og hvis de har faste sengetider, så bør du måske også overveje at implementere det samme for dig selv? I det mindste er det en god ide at gå i seng og stå op cirka samme tid hver dag, hvis du gerne vil sove bedst muligt.

Undgå for meget skærmtid lige inden sengetid

Hvis du ligger og ser tv eller kigger på telefonen, lige inden du skal sove, så kan det godt være svært at falde i søvn. Meget forskning har vist, at det blå og skrappe lys fra skærmen kan have en negativ effekt på din søvn.

Derfor lyder det gode råd på, at du bør undlade at kigge på skærmen minimum 30-60 minutter, før du skal sove. Dette gælder både for dig og dine børn. Så hvad med at læse en godnathistorie i stedet for? Det er nemlig ret effektivt at læse lidt inden sengetid… så længe bogen ikke er alt for uhyggelig.

Indeklima og lys i soveværelset

Indeklimaet og lysindfaldet har også en stor effekt på din søvn. Derfor bør du sørge for, at der er luftet ud i soveværelset, og at der er en behagelig temperatur. Det er individuelt, hvad denne temperatur er, men mange kan godt lide at sove i et køligt soveværelse.

Når det kommer til lysindfaldet, så gælder det om at have nogle gode gardiner. Derfor undgår du blandt andet at blive vækket meget tidligt, når solen står op i sommermånederne, og det hjælper dig også med at falde i søvn, hvis du går i seng på en lys sommeraften.

Du kan ikke sove, hvis du ikke er søvnig

Hvis du har ligget og drejet dig i lang tid uden at falde i søvn, så bør du stå op igen. Du kan eventuelt læse lidt videre i din bog eller blot gå lidt rundt i huset. Når du føler dig træt igen, så bør du gå i seng.

Hvad med de helt små? Prøv Aerosleep

Når det gælder de helt små, så gælder det om at have et trygt, behageligt og komfortabelt sovemiljø. Dette kan du bidrage til gennem madrasser, puder, lagner og meget andet fra Aerosleep til børnesengen. Aerosleep produkter er åndbare og behagelige og elsket af mange børnefamilier.

Dette udstyr fra Aerosleep findes i mange forskellige størrelser og både til de helt små og de lidt større børnesenge.

You might like

About the Author: Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.